Obok strzelania z rewolwerów i napadów na pociąg oraz konnych pościgów za dyliżansami, gra w karty stanowiła jedną z głównych rozrywek Dzikiego Zachodu. Warto więc odwzorować to i w grze. Opracowane przez autorów zasady są niezłe, ale można je trochę wzbogacić.
Zasady oryginalne:
Jedno Rozdanie:
Gracze wykonują rzut za Hazard. Za każdy sukces (test zwykły na "5") i każde przebicie losują kartę. Każdy wybiera najwyższą (czerwony joker jest najwyższy, czarny najniższy). Gracz z najwyższą kartą ze wszystkich wygrywa. Gracz z najniższą przegrywa.
Całonocna Gra:
Gracze wykonują rzut za Hazard. Gracz z najwyższym wynikiem wygrywa od gracza z najniższym wynikiem wielokrotność stawki (stawka razy różnica ich wyników). Drugi najlepszy wygrywa w ten sam sposób od drugiego najgorszego itd. Jeśli liczba graczy jest nieparzysta - środkowy wychodzi na swoje.
Zasady opcjonalne:
Zasady oryginalne są niezłe, ale jeśli gra dotyczy profesjonalnych graczy, którzy spędzają przy karcianym stoliku niemal każdą noc, albo biorą udział w turnieju pokerowym, szkoda byłoby rozstrzygać wszystko jednym rzutem. W tym celu proponuję zasady pośrednie, rozszerzone, by wykorzystać także dodatkowe zdolności kanciarzy, umiejętność blefowania czy zwykłego oszukiwania.
Każda Godzina Gry / Jedno rozdanie:
Każdej godziny Gracze robią podsumowanie spędzonego przy stoliku czasu i osiągniętych w tym czasie wyników, według algorytmu poniżej:
- ustalana jest stawka (jedno rozdanie to zwyczajowo 1-5 $), godzinną stawkę powinniśmy przyjąć jako trzykrotność tej kwoty (nie każde rozdanie się wygrywa). Ważne, decydujące rozdania możemy w ten sposób rozgrywać jako jedno rozdanie - jedynie za pomocą manipulowania wysokości stawki.
- Każdy gracz wykonuje rzut za Hazard na poziomie zwykłym (5).
- Jeśli ktoś nie osiągnął sukcesu, przyjmuje się, że przez całą godzinę przegrywał (wrócimy do niego później - w rozwiązaniu dla gry godzinnej) lub zwyczajnie przegrał.
- Gracze, którzy osiągnęli sukces, losują po 5 kart. Dodatkowo losują 1 kartę za każde przebicie, a następnie odrzucają dowolne karty, by mieć ich tylko pięć.
- Kanciarze mogą wykonać swoje sztuczki: Duperele (losując / wybierając kartę z innej talii niż ta, która służy do pokera) lub Garść (karta ukryta wcześniej w kieszeni). Jeśli karta będzie taka sama jak jakakolwiek z kart któregokolwiek z uczestników rozgrywki może zrobić się nieprzyjemnie.
- Każdy może próbować kantować, za pomocą umiejętności Sztuczki lub sprawdzać, czy inni nie kantują za pomocą Przenikliwości. Każdy udany test Sztuczek pozwala dobrać kartę, ale jeśli któryś z graczy rzucający za Przenikliwość wyrzucił więcej, zauważy ten manewr.
- Wszyscy gracze uczestniczący jeszcze w rozgrywce wykonują rzut za Blef. Najwyższy wynik decyduje, czy stawka ma być podwójna, czy zmniejszona do połowy.
- Gracze pokazują karty.
W przypadku godzinnej gry dla minimum 4 graczy, gracz, który nie wyrzucił sukcesu za Hazard, dorzuca do puli potrojoną stawkę. Najgorszy gracz z pozostałych dorzuca podwójną stawkę. Pozostali, poza najlepszymi dwoma, dorzucają ustaloną wysokość stawki. Drugi najlepszy zgarnia pojedynczą wysokość stawki. Zwycięzca zgarnia resztę puli.
Przykład dla 6 graczy:
Stawka początkowa to 4$
- Zwycięzca (12 za hazard, losował 6 kart, Wygrał rzut za Sztuczki (7), więc dobrał 7-mą kartę)
- 2 - ga najlepsza ręka (14 za hazard, losował 6 kart, Przenikliwość 4, wygrał rzut za blef i znając swoje niezłe karty, zdecydował, że stawka wynosi 8$) - wygrywa Stawkę +8$
- 3 - cia ręka (10 za hazard, losował 6 kart, Przenikliwość 6) - Traci -8$
- 4 - ta ręka (9 za Hazard, losował 5 kart, Przenikliwość 5) - Traci -8$
- 5 - ta (najgorsza) ręka (8 za Hazard, losował 5 kart, Sztuczki 7, więc dobrał 6-tą) - Traci 2x8 $, czyli -16$
- Przegrany (nie wyrzucił "5" za hazard) - Traci 3x8 $, czyli -24$
Zwycięzca zgarnia wszystko, co zostało w puli, czyli 24+16+8+8-8 = 48 $
Brzmi skomplikowanie (po kilku rozdaniach przestanie takie być), ale dostarcza emocji, które w czasie turnieju są nieodzowne. Proponowałbym pierwsze rundy turnieju rozstrzygać według tych zasad w systemie godzinowym, a finałowe w systemie jednego rozdania. Do rozgrywania codziennych gier, wystarczy system Całonocna Gra z zasad oficjalnych.
Oczywiście karty na Dzikim Zachodzie to nie tylko Poker, ale o tym następnym razem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz